סניף תל אביב ראול ולנברג 18 בנין C קומה 2
050-5264265 | לשיחה עם הקליניקה

הגדלת חזה – מושגים חשובים

 

הגדלת חזה

ניתוח חזה ובפרט ניתוח הגדלת חזה נחשב מזה זמן לאחד מהניתוחים הפלסטיים הפופולאריים ביותר. אחרי שנים רבות בהן נשים אשר עברו את הניתוח כמעט ולא היו מדברות עליו, הרי שבשני העשורים האחרונים אנחנו רואים שינוי מקיף בנושא. לא רק שנשים מדברות עליו, אלא שהניתוח הפך להיות אייטם מאוד בולט בכלי התקשורת ועוסקים בו לא מעט, מזוויות שונות.

נשים שרוצות לעבור ניתוח להגדלת חזה או כל ניתוח חזה אחר (הקטנה או הרמה) וכן גברים המבקשים לעבור ניתוח הקטנת חזה צריכים להכיר את הנושא, להכיר מושגים בסיסיים בניתוח ובטיפול, על מנת שיוכלו להיכנס לפגישה אצל הרופא עם ידע בסיסי, ידע אשר יכול לעזור להם לשאול את השאלות הנכונות ולהבין במה מדובר.

חשוב לציין, רופאים מנתחים בתחום הגדלת החזה, מבצעים גם ניתוחים אחרים בתחום. כפי שציינו, ניתוח הרמת חזה (עם ובלי הגדלה), ניתוח הקטנת חזה אצל נשים וכן ניתוח גינוקומסטיה אצל גברים. מדובר על ניתוחים שנמצאים תחת ההגדרה של ניתוחים אסתטיים, אשר מתייחסים באופן טבעי למראה אך יש להם, כמובן, גם השפעה פסיכולוגית וחברתית עצומה.

בחלק הבא של המאמר נלמד על מספר מושגים חשובים שקשורים לניתוח הגדלת חזה, שיוכלו לעזור להבין את התחום טוב יותר:

שתלים

ניתוח להגדלת חזה, הוא ניתוח אשר במהלכו הרופא מבצע חתך בנקודה מסוימת ליד השד של האישה ודרכה הוא מכניס שתל פנימי. מדובר על סיליקון עשוי מים, בגודל מסוים. השתל ממוקם מתחת לשריר החזה או לרקמות השד והוא זה שמעניק לו את המראה החדש.

מבנה השתלים

השתלים מגיעים במבנים שונים. הן במבנה של אגס, מבנה עגול או שתל דמוי טיפה. מבנה השתל נבחר על פי מבנה השד המקורי של האישה.

גודל השתלים

ניתן לבחור גדלים שונים של שתלים על פי מידות של חזייה. הרופא ימליץ על גודל השתל על פי גוף האישה, מבחינת גובה, משקל וכן מבנה אסתטי, על מנת שהשתל יתאים לה מבחינה אסתטית.

חתכים

ישנם 3 מקומות בהם נהוג לבצע חתכים להכנסת השתל – בית השחי, עטרת הפטמה וקיפול השד. כל רופא בוחר להכניס את השתל במקום אחר על פי מבנה השד ומבנה האישה. המקום הפופולארי ביותר הוא קיפול השד.

גינקומסטיה אצל גברים

ניתוח להקטנת חזה אצל גברים אשר יש להם בלוטות חלב גדולות אשר גרמו לצמיחת שדיים. לצורך הקטנת שדיים, גבר יכול לעבור ניתוח גינקומסטיה אך הוא יכול גם לעבור טיפול שאיבת שומן מהאזור ללא צורך בניתוח.

החלפת השתל

שתל סיליקון, כמו כל שתל זר שנכנס לגופנו, עלול להידחות על ידנו מיד עם הכנסתו ועלול להזדהם או להשתנות עם הזמן. לכן, יש לקחת בחשבון שייתכן מאוד שיהיה צורך להחליפו כעבור זמן. עם זאת, כיום נהוג לעשות שתלים איכותיים שמחזיקים מעמד שנים רבות.

 

אזורי החתך בניתוח הגדלת חזה

אחד הניתוחים הפלסטיים הפופולאריים ביותר הוא ניתוח הגדלת חזה. נשים רבות מבקשות לעבור ניתוח זה מסיבות שונות, ואנחנו יכולים לראות עלייה ניכרת במספרים לאורך השנים. אם בעבר, ניתוח הגדלת חזה נחשב פחות פופולארי מבין הניתוחים הפלסטיים ובטח ניתוח פחות מדובר ומתוקשר, הרי שכיום נשים לא מפחדות לדבר עליו, להודות שעברו אותו, וגם התקשורת דנה בו לא מעט.

ניתוח הגדלת חזה עבר שינויים בעשור שניים האחרונים, בעיקר בזכות העובדה שבעבר השתלים, שתלי הסיליקון, נחשבו פחות איכותיים ולא פעם התברר שהם התפוצצו בתוך החזה של מטופלות, דבר שיכול להיות מאוד מסוכן. כיום ניתוח הגדלת חזה נעשה באמצעות שתלים איכותיים, כולל שתלי סיליקון, אך יותר חזקים מאשר בעבר: שתלים שמחזיקים מעמד זמן רב ויכולים להשתלב במבנה החזה בצורה הרבה יותר בטוחה מאשר השתלים הישנים.

מה שלא השתנה לאורך השנים במסגרת ניתוח הגדלת חזה הוא מיקום השתל וכן אזורי החתך בו מתבצע הניתוח לצורך הכנסת השתל. יש חשיבות לאזור החתך, מאחר ולעיתים נשארת צלקת שיכולה להפריע בעין. אם הרופא מחליט להכניס את השתל דרך מקום נסתר, יהיה קשה יותר להבחין בצלקת. הדבר תלוי במבנה הגוף של האישה ובאפשרויות שעומדות לפני הרופא. על הרופא להסביר לאישה לפני שהיא נכנסת אל ניתוח הגדלת חזה, היכן הוא מתכוון לבצע את החתך ובאיזה אופן.

מקומות בהם נהוג לבצע חתך להכנסת השתל

למעשה ישנם שלושה מקומות בהם נהוג לבצע חתך במסגרת ניתוח הגדלת חזה:

דרך בית השחי

רופאים רבים מבצעים את החתך בבית השחי, ומשם הם קובעים את מיקום השתל. היתרון הגדול בשיטה זו, שהצלקת לא נראית לעין וכעבור זמן מה היא נעלמת. מאחר וקביעת מיקום השתל מבחינה אנטומית דרך בית השחי, היא משימה לא פשוטה, יש לבצע אותה רק באמצעות רופא מומחה עם ניסיון גדול בביצוע חתך באזור זה.

דרך גבול הפטמה

מכניסים את השתל באופן ישיר דרך גבול הפטמה. החיסרון הוא שלעיתים הצלקת איננה נעלמת. אומנם יש פער בגוון העור אך הדבר עדיין עשוי להשפיע.

דרך קפל מתחת לשד

מדובר על השיטה הפופולארית ביותר: הכנסת שתל דרך חתך מתחת לשד, בקפל שבין השד לבטן. הבעיה היא, שגם כאן קל לראות את הצלקת בצורות שונות וכן לעיתים האזור עלול להזדהם בקלות רבה יותר.

מיקום השתל, כאמור, נקבע על פי המבנה של גוף המנותחת. הוא יכול להיות מתחת לרקמת השד או מתחת לשריר החזה הגדול. הרופא יבחן את גוף המנותחת ובפרט את מבנה החזה שלה, על פי גודל השדיים, גילה וכן על פי שאלות כגון: האם מדובר באישה שעומדת לפני הריון או אחרי. לאחר מכן הוא יוכל לקבוע את מיקום השתל וכן היכן עליו לבצע את החיתוך להכנסתו.

חידושים בתחום ניתוחי החזה

אחד התחומים הבולטים ביותר בתחום של ניתוחים פלסטיים הוא ניתוח הגדלת חזה. מדובר באחד הניתוחים הפופולאריים ביותר שקיימים כיום בעולם האסתטיקה הרפואית. למעלה מ-6000 נשים עוברות ניתוח הגדלת חזה מדי שנה. מרביתן עושות את זה בשנות העשרים לחייהן.

במהלך השנים, ניתוח הגדלת החזה תפס מקום של כבוד בעולם של ניתוחים פלסטיים, אם בעבר נשים לא היו נוהגות לעשות אותו ובוודאי שלא לדבר על כך, הרי שכיום, בזכות הטכנולוגיה המתקדמת, הפתיחות התקשורתית וכן היכולת להחליף מידע באינטרנט, יותר ויותר נשים מוכנות לחשוף שהן עברו ניתוח הגדלת חזה ולא מתביישות בכך יותר.

במהלך השנים, גם יכולנו לראות שיפורים ניכרים שהתרחשו בתחום. אם בעבר היה זה ניתוח מסובך, שנמשך זמן רב, דרש תקופת החלמה ארוכה ולא אחת, התגלה שהתוצאות לא היו טובות, הרי שכיום אנחנו יכולים לראות שינוי מוחלט בכל מה שקשור לניתוח. זמן הביצוע שלו קצר יותר, תקופת החלמה התקצרה, והוא כבר לא מסובך כמו שהיה בעבר, שלא נדבר על זה, שהיום התוצאות הרבה יותר טובות מאשר בעבר.

במאמר זה נסקור שורה של חידושים שהתרחשו בתחום במהלך השנים האחרונות. חלק מהחידושים נשארו איתנו וחלק מהחידושים כבר לא טרנדיים או מקובלים כפי שהיו, מסיבות שונות ומשונות. יש לציין, שבזכות האינטרנט, כל התחום של ניתוחי חזה ובפרט ניתוח להרמת חזה, הפכו להיות הרבה יותר מקובלים, מה עוד שהביקוש הרב לניתוחים אלו, הגדיל באופן ניכר, מן הסתם, את הרצון לבצע חידושים ושינויים מקיפים בו.

אילו חידושים התקיימו בניתוחי הגדלת חזה בשנים האחרונות

החידוש הבולט הוא, שכיום, בניגוד לעבר, שתלי הסיליקון נחשבים הרבה יותר אמינים וחזקים. אם בעבר הטענה הייתה, טענה שגם הוכחה לא פעם במציאות, ששתלי סיליקון יכולים להתפוצץ, כיום זה כבר לא כך, בין היתר בזכות החידושים שהוכנסו בשתלים אלו. חשוב לומר, שכיום יש אפשרות לבצע ניתוח עם שתלים של מי מלח, אך הם פחות מקובלים.

חידוש נוסף שנכנס אך לא מתבצע בו הרבה שימוש, זו הזרקת חומר מילוי לחזה או השתלת שומנים, בשני המקרים, מדובר על אופרציות לא משתלמות וגם לא בטוחות כמו ניתוח הרמת חזה או הגדלת חזה, באמצעות שתלי סיליקון.

חידוש אחר שאנחנו רואים, בכל התחום של ניתוחים פלסטיים, לא רק בתחום של ניתוחי חזה, הוא שימוש בתוכנות הדמיה. תוכנות אלו מאפשרות למנתחים, להציג לאישה בדיוק כיצד ייראה החזה שלה אחרי הניתוח. כך במקום לשרטט לה בעפרון או במקום לסמן לה בצורות אחרות, הם יכולים להציג תמונה מדויקת כיצד החזה ייראה.

חידוש אחרון שנציג הוא, תקופת ההחלמה הקצרה. הניתוח כיום לא דורש יותר מיום-יומיים בבית, ולאחר מכן אפשר לחזור לשגרה, כולל פעילות ספורטיבית (ריצה והליכה), אשר ניתן לבצע כשלובשים חזיית ספורט. בסך הכל מדובר בניתוח פשוט וקל

 

כיום לא באמת חסר מידע ברחבי הרשת על ניתוח הגדלת חזה, ולמען האמת – זה לא שיש כל כך הרבה לדעת. מדובר בניתוח שגרתי, סטנדרטי, בין הנפוצים ביותר בעולם, בו מגדילים את שדיה של המטופלת, הן בשל סיבות אסתטיות, והן בשל מניעים רפואיים כגון שחזור שד לאחר כריתה בעקבות מחלה. למרות פשטות ההליך מחד, וכמות המידע העצומה הקיימת מנגד, אנו עדיין רואים לא מעט מיתוסים המלווים את הניתוח מאז ימיו הראשונים, ולמרות שחלקם היו נכונים רק לפני 30 שנה וחלקם לא היו נכונים מעולם, עדיין נדמה כי המנתחים הפלסטיים לא מצליחים לשכנע את הקהל שמדובר במיתוס ותו לא, ויש לנפצו בהקדם. לכן, לטובת כל אלו המעוניינות לעבור את הניתוח בשלב מסוים, הנה כמה מיתוסים שאנו מנפצים עבורכן.

הגדלת חזה- מיתוסים אל מול מציאות

מיתוס מס’ 1 – כל השדיים המנותחים נראים מזויפים

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר, אשר שגור בעיקר בפיהם של גברים, אך נכון רק בחלקו. בעבר, כשניתוחי החזה עוד היו בחיתוליהם, ורמת המיומנות של המנתחים לא הייתה בשיאה, לעיתים היה קל להבחין בזוג שדיים שעברו ניתוח. הם היו עגולים מדי, גבוהים מדי, יציבים מדי וכדומה. כיום, כאשר שתלים מגיעים בשלל צורות ומילויים, כאשר מיקום השתל עושה הבדל משמעותי, ובעיקר כאשר מטופלות בוחרות את הגודל הנכון לפרופורציות של הגוף שלהן – יתכן שאפילו בן הזוג שלכן לא ירגיש. זכרו לבחור מנתח מיומן, לראות עבודות עבר שלו, לעבור ייעוץ ראשוני מקיף ולקבל בחירות המתאימות במיוחד לגופכן.

 

מיתוס מס’ 2 – ניתוח זה רק לנשים שרוצות חזה ענק

תאמינו או לא, אבל הסטטיסטיקות מראות שהרוב הגדול של נשים בארצות הברית שעוברות ניתוח הגדלת חזה בוחרות במידות צנועות יחסית (מעברים מקאפ A  לקאפ B  או C  בלבד), ונדירות הנשים שעושות קפיצה מטורפת מ-A  ל-FF, לדוגמא. כמו כן, רוב המנתחים כיום גם מזהירים נשים מעוניינות להגדיל את החזה בצורה משמעותית ומראים להם עד כמה חשוב לשמור על פרופורציות נכונות לגופן. בנוסף, אם בעבר ניתוחי חזה היו נחלתן הבלעדית של סוג אוכלוסייה מסוים, כיום ניתן לראות כי כל שכבות האוכלוסייה מבצעות את הניתוח, עורכות דין ורופאות, מורות ועקרות בית.  הניתוח מסייע לנשים להרגיש בטוחות יותר בגופן ובעצמן, ללא קשר לרקע שלהן.

 

מיתוס מס’ 3 – את יוצאת מהניתוח ומרגישה מושלם!

נשים רבות מרוצות כל כך מתוצאות הניתוח שהן מעידות דברים כמו “הניתוח הוא הבחירה הטובה ביותר שקיבלתי בחיי”, “תוך יומיים כבר חזרתי לעבודה והרגשתי מעולה”, “כמה נהניתי לקנות חזיות לחזה החדש” ועוד. אלה עדויות אמיתיות ומשמעותיות, אך יש דרך ארוכה לעבור לפני שתוכלו גם אתן לומר משפטים כאלה. זכרו, מדובר בניתוח. זה לא פשוט וכואב, הגוף עובר טראומה כלשהי וצריך להתאושש ממנה. לנשים שונות לוקח זמן שונה להחלים, והצלקות נראות אחרת אצל כל אישה. בנוסף, יש לקחת בחשבון כי יעברו לפחות 6 חודשים עד שהחזה חדש יתפוס את צורתו. במשך כל החודשים הללו הוא יראה מעט מוזר, מעט לא טבעי, עד שיצנח מעט מטה ויתמקם אל תוך הגוף בצורה טבעית. עליכן לקחת זאת בחשבון ולהשתדל שלא לקבוע את הניתוח לפני אירועים חשובים בחיים. לבסוף, קניית החזיות היא באמת חלק מהנה, אבל יעברו לפחות חודשיים של החלמה וחבישות לחץ לפני שתוכלו לרכוש חזייה לחזה החדש אז סבלנות היא מילת המפתח.

 

מיתוס מס’ 4 – החזה החדש שלך הוא לכל החיים

המיתוס האחרון הוא לא מיתוס שכיף לנפצו, אבל כן דבר שעליכן לדעת ולקחת בחשבון טרם הכניסה לניתוח. יהיו נשים בנות מזל שיעברו את הניתוח פעם אחת והחזה יחזיק להן לנצח, אבל בינינו – כנראה שאותן נשים לא תהיינה אתן. השתלים מיועדים להחזיק בין 5 ל-20 שנה, תלוי בשתל אותו בחרתן, וגם אם לא התבלו לגמרי, לעיתים הם דולפים, נקרעים או נחבלים. כל פגיעה או בלאי של השתל יצריכו ניתוח נוסף, וסביר להניח שבמהלך חייכן תאלצו לחזור שוב אל שולחן הניתוחים לפחות פעם אחת לאחר הניתוח המקורי. מדובר בהתחייבות, הן רגשית והן כלכלית, שעליכן לקחת בחשבון ולהיות מוכנה אליה, טרם הניתוח.

 

מיתוס מס’ 5 – סיליקון זה מסוכן

סביר להניח ששמעתן את הסערה שהתחוללה סביב שתלי הסיליקון לפני מספר שנים. אותם שתלים הנקראים שתלי PIP, היו שתלים שחוו בלאי ושיעור קריעה גבוה מאד ולכן הוצאה קריאה המבקשת מנשים בעלי אותם שתלים להסיר אותם. בבדיקת השתלים נמצא שהם מכילים כימיקלים ותוספי דלק המשמשים לרוב בייצור גומי. אותם חומרים נחשדו כמסרטנים והיוו סכנה משמעותית, בשילוב הם היות השתלים הללו פחות עמידים מחבריהם. יחד עם זאת, גם כאן מדובר במיתוס שעורר בהלת שווא. החומרים הללו נבדקו ונמצאו בטוחים לחלוטין לשימוש, ולמרות שאמנם שתלי PIP לא נמצאים בשימוש יותר, שתלי סיליקון עדיין מככבים כשתלים טבעיים, נוחים ובטיחותיים.

בחירת חזיה לאחר ניתוח הגדלת חזה

אין ספק שאחד הקשיים הגדולים המלווים נשים בעלות חזה קטן יחסית הוא הקושי בבחירת חזייה. נשים רבות שאינן מרוצות מגודל החזה שלהן מנסות למצוא פתרונות בדמות חזייה מגדילה או מעצבת, ועוברות תסכול גדול במציאת מידה מחמיאה ובהגבלה על סוגי הדגמים. אותן נשים מגיעות לניתוח הגדלת חזה ומצהירות כי החלום הגדול הוא להיכנס לחנות חזיות ולקנות כאוות נפשן, כל חזייה שתופסת את עינן. יחד עם זאת, לאחר הניתוח יש להתאזר בסבלנות גדולה ולהמתין זמן מה לפני שתוכלו לרכוש כל חזייה ובחודשים הראשונים שלאחר הניתוח תהיו מוגבלות לחזייה ספציפית המותאמת במיוחד אליכן. אז איך בוחרים את החזיות ההתחלתיות ואילו סוגי חזיות יש?

החשיבות בלבישת חזייה

למרות שדברנו רק על ההיבט הקוסמטי והנפשי, ללבישת חזייה יש היבט פיזי משמעותי לא פחות (ואולי יותר.) חזיית החלמה בתקופת ההחלמה, וחזייה תומכת לאחריה חשובות מאין כמוהן להצלחת התהליך ולשמירת על תוצאות איכותיות לאורך זמן. למרות החלום ללבוש שמלה עם מחשוף ללא חזייה, מומלץ לשמור את המראה הזה לאירועים אקראיים ולהקפיד ללבוש חזייה בכל עת על מנת למנוע צניחה, לשמור על צורת החזה ולהישמר מפני כאבי גב וכתפיים, בשל העומס החדש והלא צפוי שמציב החזה הגדול עליהם.

 

חזיות לתקופת ההחלמה

במהלך תקופת ההחלמה הראשונית תצטרכו להיות עם חזיית ההחלמה במשך כל שעות יממה, וכן, גם לישון איתה. החזייה רכה, נעימה וגמישה, בעלת כתפיות רחבות וחזקות שנושאות את המשקל. החזייה מיועדת לנדף זיעה, לא להדבק לגוף ולא ללחוץ על השד. לרוב תצטרכו ללבוש את החזייה למשך מספר שבועות והיא תסייע בהחלמה. לאחר התקופה הראשונית תעברו לחזייה תומכת בעלת מבנה קשיח המיועדת לתמוך בחזה. את החזייה הזו תלבשו לאורך כל היום, אך לא במהלך הלילה או בשכיבה. בחזייה התומכת יש עצם או ברזלים כלשהם המספקים את התמיכה אך גם היא לא לוחצת על השד אלא רק שומרת אותו במקום. בנוסף, במהלך הלילה תאלצו ללבוש חזייה שינה (שאיננה גוזיה) שתהיה רכה אך עדיין תספק תמיכה ותמנע מהשדיים לזוז לצדדים במהלך הלילה בכדי לשמור על צורתם. אם תרצו, תוכלו להשתמש בחזיית ההחלמה המקורית כחזיית שינה.

 

חזיות ספורט

אתן תשימו לב שלאחר הניתוח כל פעילות ספורטיבית תהיה מעט יותר מורכבת. חזה קטן מאפשר חופש תנועה ופעילות, וחזה גדול, במיוחד כזה שחדש לגוף שלכן ואתן לא רגילות אליו, יכול להגביל מאד את חופש התנועה ולהיות כבד. בנוסף, בעוד שעם חזה קטן לא בהכרח הייתן זקוקות לחזיית ספורט תומכת, עם חזה גדול אין לכן ברירה אלא למצוא חזייה מתאימה שתספק לו את התמיכה הנדרשת. כמו כן, חזיית ספורט אמורה לספק חוזק ותמיכה גם לצוואר, לגב ולחגורת הכתפיים ולמנוע מעומס יתר (שוב – חדש ולא רגיל) לגרום לכאבים ולאי נוחות לאחר אימון. חזיית ספורט טובה תהיה כזו שמעט לוחצת בהתחלה אך מתרחבת עם השימוש, נוחה ונעימה על הגוף,  מסיבים מתרחבים אך שלא מאפשרים לחזה יותר מדי תנועה חופשית בתוך החזייה. גוזיות וטופים לא יתאימו לאימונים משום שהן אינם מספקים את התמיכה הראויה ויהיו טובים רק ללבישה יומיומית קלילה.

 

חזיות חגיגיות

גם אם אתן ממש רוצות ללבוש שמלה חדשה בלי כתפיות, עדיף להימנע מחזיות סטרפלס. חזיות אלו לא תומכות ומחזיקות, ואפילו, למרבה הצער, יכולות למעוך את השדיים ולגרום לצניחה של השד. מכיוון שאף אחת לא רוצה לעבור ניתוח הרמת חזה 5 שנים לאחר הגדלה – מומלץ להימנע. גם חזיות פוש-אפ צריכות לצאת מארסנל החזיות שלכן שכן הן יכולות לגרום נזק ממשי לשתלים. חזיות רגילות עם ברזלים הן בסדר גמור, אך מומלץ לא להשתמש בהן בחודשים הראשונים (אפילו חצי שנה) לאחר הניתוח כי הברזלים יכולים להפעיל לחץ על אזור החתך ולהפריע לצלקת מלהחלים במלואה. לאחר מספר חודשים ניתן לרכוש חזיות כאלה וליהנות מהן. זכרו לבחור היקף מתאים, כתפיות רחבות וחזקות (כתפיות ספגטי לא יתנו לכן את התמיכה לה אתן זקוקות) והקאפ המתאים בדיוק לגודל החזה.

אם חשבתן בטעות שהבחירה אם לעבור ניתוח להגדלת חזה או לא, תהיה הבחירה הכי מורכבת שתאלצו לקבל בתהליך – טעיתן. נכון, אין ספק שהבחירה בניתוח היא הבחירה הקריטית, אך אחריה מגיעה שורת בחירות קטנות, משמעותיות לא פחות, שעליכן לקבל על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורכן. כל בחירה, ואף כזו הנראית הזניחה ביותר, יכולה לשנות את מראה השד בסוף התהליך, את ההחלמה, ואפילו את ההתאוששות הרגשית שיש לעבור לאחר ניתוח כזה, בין אם אתן עוברות ניתוח מסיבה קוסמטית, או ניתוח שחזור לאחר כריתה.

 

הבחירות שיש לקבל טרם הניתוח

בין הבחירות המשמעותיות שתצטרכו לקבל נמצא את בחירת המנתח, בחירת מיקום הניתוח (בית חולים או מרפאה פרטית), בחירת גודל השתל שתכניסי על מנת להגדיל את השד לגודל האופטימלי עבורך, צורת השתל (השתלים מגיעים בשלל צורות, בדיוק כשם ששדיים טבעיים מגיעים בשלל צורות) ולבסוף, בחירה שיתכן ותראה לך זניחה, אך היא איננה כזו כלל – הבחירה בין מילוי סיליקון בשתל למילוי סיילין.

 

ההבדל הבסיסי בין השתלים

שתלי הסיילין הם שתלים אשר קליפתם החיצונית מיוצרת מסיליקון ובפנים הם מלאים בתמיסת מי מלח הנקראת בעגה הרפואית ‘סיילין’. שתלי סיליקון הם זהים חיצונית לשתלי הסיילין אך ממולאים בג’ל פלסטיקי הנקרא, כמובן, ‘סיליקון’. לסיליקון היה עבר מעט בעייתי ואף נאסר לשימוש בשלב מסוים על ידי משרד הבריאות, אך כבר למעלה מעשור שהוא בטוח ומאושר לשימוש, לצד הסיילין. רוב הנשים מעידות כי שתלי הסיליקון מצליחים לדמות בצורה מאד מדויקת את הצורה והמגע של שד אמיתי, בעוד ששתלי הסיילין מרגישים מעט פחות טבעיים.

 

ההבדל בביצוע ההליך

ראשית, שתלי הסיילין מגיעים ריקים, מוחדרים דרך החתך בחזה בעודם ריקים וממולאים בתוך גוף המטופלת, בעוד ששתלי הסיליקון מגיעים מלאים ומוחדרים דרך החתך כאשר הם כבר בגודל הרצוי. סוג החתך שיתבצע (מתחת לשד, מתחת לזרועות או מסביב לעטרה) יקבע על ידי המנתח לפי השתל שבחרה המטופלת. מכיוון שהשתלים נכנסים אל הגוף בגדלים שונים, החתך עצמו יהיה מעט שונה ולכן גם ההחלמה יכולה להיות מעט שונה. הסיכונים בביצוע ניתוח שכזה די זהים בכל הנוגע לשתלי סיליקון מול סיילין וכוללים כאבים, נפיחויות, הצטלקות לא נכונה, שינויים בתחושה בשד, וכמובן- דליפה או קריעה של השתל.

 

דליפה של שתל סיילין

למרות ששתלי הסיליקון מהדור החדש כבר אושרו על ידי משרד הבריאות ואינם מזיקים כמו קודמיהם, אין להכחיש שדליפה של שתל סיילין אל הגוף היא הרבה פחות מסוכנת משום שמדובר בסך הכל במי מלח סטריליים הדולפים בגוף, בעוד שכאשר שתל סיליקון דולף, הסכנה גדלה. אם שתל הסיילין שלכן דלף, החזה יאבד באופן די מיידי מצורתו ומנפחו, ומי הסיילין יספגו בגוף ללא כל חשש. אתן תצטרכו לעבור ניתוח נוסף בו השתל עצמו יצא החוצה ויוחלף, באם תרצו, בשתל חדש, כבר באותו הניתוח.

 

דליפה של שתל סיליקון

דליפה של שתל סיליקון, תהיה למרבה הצער הרבה פחות מובחנת, אם בכלל. כאשר מטופלת עוברת הגדלת שד, נוצרת בתוך השד שלה מעין מעטפת טבעית סביב השתל, אותה יוצר הגוף סביב האיבר הזר, הנקראת “קופסית”. באם ידלוף סיליקון, שהוא יותר ג’ל מאשר נוזל, הוא יכלא מידית בתוך הקופסית ולא ישתחרר אל הגוף. דבר זה ימנע מן החומר להתפזר בכל הגוף ומן השד לאבד את צורתו, אך לצערנו גם במקרים רבים ימנע מן המטופלת להבחין בכלל שקרתה דליפה. רק לאחר שיחלוף זמן רב, יתכן והמטופלת תרגיש כאבים בחזה ותבין שמשהו קרה. באם מתגלה דליפה, המנתח ימליץ על הסרה מידית של השתל במידה ויש כאבים ואיבוד צורה, אך אם המטופלת לא מראה שום סימפטומים של כאב או מצוקה, רוב הסיכויים שהיא תחליט בעצמה אם ברצונה להחליף את השתל או להישאר עם השתל הדולף.

 

אז מה השורה התחתונה?

העלות של השתלים די דומה, כמו גם ההליך הניתוחי. היתרון של סיליקון מול סיילין נעוץ בתחושה הטבעית, בעוד שהיתרון של סיילין מול סיליקון נעוץ בחיים ארוכים יותר ופחות סכנה בריאותית לדליפה שלא התגלתה. לקבלת החלטה סופית מומלץ להתייעץ עם המנתח שלך, והוא ידע לומר איזה שתל נכון יותר עבורך ועבור הגוף שלך.

 

אלא אם כן בורכת בגנטיקה מופלאה, כנראה שאם עברת הריונות, לידות, הנקות ותנודות משמעותיות במשקל, את תרגישי איך החזה שלך מאבד באופן קבוע מזקיפותו וצונח לאטו עם כל חוויה כזאת. ישנן נשים החוות צניחה קלה שאינה מפריעה להן, אך נשים מסוימות חוות צניחה משמעותית שגורמת להן להיות לא מרוצות ממראה השד. חלק מאותן נשים בוחרות לעבור ניתוח להרמת חזה – ניתוח פופולרי ויחסית פשוט, אך כזה שההחלמה ממנו מתבצעת בזהירות ובעדינות. אז איך עוברים את תהליך ההחלמה בדרך הטובה ביותר ומגיעים לתוצאות אידאליות?

 

לשרוד את הימים הראשונים

הימים הראשונים הם הקריטיים בהחלמה מכל ניתוח, כמו גם בהרמת חזה. יתכן ותחושי אי נוחות, ומעט כאבים. שכבי במיטה ככל האפשר, דאגי למערכת תמיכה סביבך של אנשים שישמחו לעזור לך, קומי והסתובבי מעט ככל האפשר, וקחי משככי כאבים, אם את זקוקה להם, לפי המינונים שקבע המנתח.  אם את רוצה להתקלח או לעשות אמבטיה, חשוב שתבקשי מהרופא הוראות מדויקות לטיפול בתפרים במהלך הימים הראשונים.

 

לעקוב אחר הוראות הרופא

אחד הצעדים החשובים ביותר הוא לקבל הוראות החלמה מדויקות מן המנתח ולעקוב אחריהן באדיקות. לרוב תתבקשי ללבוש מעין בגדי לחץ השומרים על אזור החזה. גם אם מלבושי הלחץ האלה מציקים, מכאיבים או לא נוחים, אל תוותרי עליהם. הם חשובים לתהליך ההחלמה, להורדת הנפיחות, למניעת הצטברות נוזלים ולשיפור זרימת הדם. בדרך כלל תהיי מחויבת ללבוש אותם למשך מספר שבועות, בהתחלה לאורך כל היום ולאחר מכן רק בלילה. אל תתייאשי. זה שווה את אי הנוחות. בנוסף, הקפידי על מנוחה לאחר הניתוח (לפחות עשרה ימים בלי עבודה ובלי פעילות), וקחי לפחות חודש וחצי ללא פעילות גופנית, הרמות, משיכות, דחיפות וכדומה. לבסוף- זכרי להימנע משינה על הבטן בכל התקופה הראשונה על מנת שלא ללחוץ על אזור הניתוח.

 

היי ערנית וקשובה לעצמך

חשוב מאד שתשימי לב לגופך ולכל תהליך ההחלמה, ותהיי ערנית לכל שינוי שמתרחש. אם במקרה את חווה דימום, נפיחות יוצאת דופן, שטפי דם גדולים מדי, הפרשות מאזור הניתוח וכדומה – צרי קשר עם המנתח מיד להמשך טיפול.

 

היי סבלנית

החלמה מניתוח היא תהליך שלוקח זמן. את התפרים יסירו לאחר שבועיים, פחות או יותר, אך הצלקות לא יתחילו לדהות אלא רק חודשים לאחר מכן. יתכן שתוכלי לקבל מן המנתח משחות לעידוד החלמת הצלקות, אך גם בעזרתן תעברי תהליך די ארוך. כמו כן, יעבור זמן עד שתוכלי ללבוש מה שתרצי, במיוחד חזיות עם ברזלים, וגם יעבור זמן עד שהאזור ירגיש טבעי, עם תחושה מלאה וללא נימול או רגישות. את התוצאות האמתיות של הניתוח לא תראי או תרגישי עד לאחר כמה חודשים, וזו הסבלנות האמיתית שתידרש ממך. לעתים תרגישי חוסר סימטריה, שדיים גבוהים מדי, או תחושה מוזרה, אך עליך לבטוח במנתח ולדעת שתוך מספר חודשים, החזה החדש שלך יקבל את צורתו ותוכלי להיות מאושרת ובטוחה בעצמך.

היכן למקם את השתל שד בהגדלת חזה?

כנראה שבתהליך ההחלטה על הגדלת חזה חשבת על המנתח המומלץ, על גודל השתל, חשבת על תהליך ההחלמה ועל איך תקני בגדים חדשים, אבל סביר להניח שהמחשבה על מיקום השתל לא חלפה במוחך, וזה הגיוני. לא רבות הנשים אשר בוחרות לעבור ניתוח הגדלת חזה וחוקרות את ההליך הניתוחי במלואו, לכן לא הרבה יודעות שאת השתל ניתן למקם בשני מיקומים שונים בחזה – מעל שריר החזה או מתחתיו, ויש אפילו אפשרות של ניתוח המשלב את שני המיקומים. על היתרונות והחסרונות של כל שיטה תקראי כאן.

מיקום השתל מעל שריר החזה

כאשר ממקמים את השתל מעל שריר החזה נזכה ביתרונות הבאים: החלמה קלה יותר, ניתוח קצר יותר, תיקונים קלים יותר אם ידרשו, הרמה קלה באם מדובר בשדיים עם צניחה לא משמעותית, ובעיקר תחושה מעט יותר טבעית שכן לשד יש יותר חופש לנוע בצורה טבעית. החסרונות הם שהמראה שנוצר הוא פחות טבעי וקל יותר לזהות כי מדובר בשתלים, וכי על מנת למקם את השתל שם, יש צורך בעור עבה מאד שיכול להימתח ולכסות על מראה השתל. עור דק מדי יגרום למראה גלי בשד ויראה לא אסתטי. חסרון משמעותי נוסף הוא שכאשר השתל ממוקם מעל לשריר, קשה מאד לבצע ממוגרפיה על נשים מעל גיל מסוים, ותתכן ירידה באיכות הפענוח של הבדיקה.

מיקום השתל מתחת לשריר החזה

היתרונות אותם נקבל באם נבחר למקם את השתל מתחת לשריר החזה הם שתלים שנראים יותר טבעיים ופחות מובחנים, שתלים פחות מורגשים במישוש, התאמה טובה יותר לנשים בעלות רקמה מועטה ועור דק, וכיסוי טוב יותר לשתל. הסיכויים לצניחה של השד עם הזמן קטנים, כמו גם הסיכויים להתקשות הקופסית, כאשר בוחרים בשתל מתחת לשריר, ואף הסיכון להופעת זיהום לאחר הניתוח מופחת. החסרונות הם ניתוח ארוך יותר בעל זמן החלמה ממושך, סיכוי לכאבים רבים יותר, ובנוסף – לא אצל כל אישה נוכל למקם את השתל שם וזה תלוי במשתנים רבים אותם יוכל להעריך רק הרופא.

מיקום השתל בשיטת “חצי-חצי”

השיטה המשולבת החדשה היא שיטה בה השתל נמצא כאילו מתחת לשריר, אך השריר מכסה למעשה רק את חלקו העליון. שיטה זו מונעת את הופעת הגלים בשד העלולים להגיע כאשר השתל נמצא מעל לשריר, והיא מאפשרת למנתח למקם את השתל כך גם אצל נשים בעלות צניחה משמעותית בשדיים. שיטה זו אמורה להיות קלה יותר מבחינת ביצוע והחלמה מאשר כאשר השתל ממוקם כולו מתחת לשריר, אך היא כפופה לשיקול דעתו וניסיונו של הרופא המנתח.

החלמה מניתוח לספורטאיות

לאחרונה התבצע מחקר שבדק את יכולת ההחלמה והתפקוד לאחר ניתוח הגדלת חזה אצל ספורטאיות ונשים אתלטיות מאד. ניכר כי זמן ההחלמה בהגדלה הממוקמת מתחת לשריר היה כמעט כפול מזמן ההחלמה הממוצע בהגדלה הממוקמת מעל לשריר, וכאחוז ניכר של למעלה מ-70% מהספורטאיות אמרו כי חשו ירידה בכוח השריר, כאשר ההגדלה בוצעת מתחת לשריר. מנגד, הספורטאיות שעברו הגדלה מעל לשריר לא התלוננו על ירידה כלל, וחלק אף ציינו שיפור בתפקוד. באם את ספורטאית, אתלטית או מפעילה באופן קבוע את שריר החזה שלך (שוחה, מרימה משקולות וכדומה), רצוי שתשקלי הגדלה עם שתל מעל לשריר.

ההחלטה הסופית

פירטנו כאן את היתרונות והחסרונות אך את ההחלטה הסופית על מיקום השתל תוכלי לקבל רק לאחר ייעוץ עם הרופא המנתח אותו בחרת. יחד תבינו את המבנה שלך, מה יותר נכון ומתאים לך, אלו שיטות המנתח יותר אוהב ומאמין בהן, ומה הכי יתאים לאורח החיים שלך. בהצלחה!

ספק שכיום ניתוחים פלסטיים מתבצעים בקלות ובמהירות אחרת משהיו מתבצעים בתחילתם לפני כמה עשורים. השיטות מתפתחות, הניתוחים מתקצרים והופכים פשוטים יותר, ההחלמה נעשית קלה יותר, וגם תפיסת החברה לגבי הניתוחים משתנה, כך שהגישה הרווחת היא “אם יש דבר שאתה לא אוהב בעצמך ויש באפשרותך לשנותו, למה לא?”. כתוצאה מכך, וגם כתוצאה ישירה מכך שאידאל היופי בעשורים האחרונים מפאר ומהלל חזה גדול מן הממוצע, אך בו בעת דורש גוף רזה ומחוטב, ניכרת עליה משמעותית בניתוחי הגדלת חזה ויותר ויותר נשים בוחרות לעלות על שולחן הניתוחים ולרדת ממנו עם קאפ אחד או שניים נוספים בחזייה.

הגדלת חזה מתחת לשריר

נשים רבות שלא מרגישות בנוח עם גופן ועם החזה שלהן בפרט, פונות להליך כירורגי שמעניק להן את החזה שתמיד חלמו עליו. אך כמו כל ניתוח, גם ניתוח הגדלת חזה הוא ניתוח פולשני וחשוב שייעשה בצורה הטובה ביותר והנכונה ביותר לכל אישה בהתאם לנתונים הפיזיים שלה. קיימים שני סוגים של ניתוחי הגדלת חזה: מתחת לשריר ומעל השריר. לפניכם מידע חשוב על הפרוצדורות הללו והיתרונות של הגדלת חזה מתחת לשריר.

מה ההבדל בין הגדלת חזה מעל לשריר או מתחת לשריר?

ניתוח להגדלת חזה הוא ניתוח שכולל הכנסת שתלי סיליקון לחזה של האישה. שתלי הסיליקון נבדלים לא רק בגודל ובצורה שלהם אלא גם במיקום שאליהם הם אמורים להיות מושתלים. קיימות שתי אופציות: להכניס את השתיל בחלל שבין צלעות האישה לשריר החזה שלה, זהו למעשה ניתוח הגדלת חזה מתחת לשריר, או בחלל שבין השריר לרקמת השד, זהו ניתוח הגדלת חזה מעל השריר. ההבדל המשמעותי הוא הבדל במראה, כאשר מעל השריר משיג תוצאות מרשימות יותר ויפות יותר מבחינה אסתטית. אך לא לכל אישה מתאים ניתוח מעל השריר ולמעשה, גם בניתוח שמתחת לשריר יש מספר יתרונות חשובים.

יתרונות של ניתוח להגדלת חזה מתחת לשריר

הגדלת החזה מתחת לשריר זהו הליך שמיועד לנשים רזות במיוחד וכאלה שיש להן שדיים קטנות יחסית. במקרים כאלה אין להן מספיק רקמת שד שתעטוף את שתלי הסיליקון ותקבע אותם. כאשר מכניסים את השתלים מתחת לשריר, גם השריר עצמו מגן על השתלים, מונע סיבוכים אפשריים, קפלים לא רצויים, נוקשות וכדומה. חשוב לקחת בחשבון שניתוח מתחת לשריר הוא ניתוח שבו השתל מוכנס עמוק יותר ולכן לוקח זמן רב יותר לרקמות העמוקות להחלים מהניתוח.

מוזמנים לקרוא בנוסף:

שאיבת שומן ירכיים

ליצירת קשר מלאו פרטים
פנייתך התקבלה בקליניקה של דר' דנה אגוזי
אחד מנציגינו יצור עמך קשר בהקדם
דר' דנה אגוזי